Thursday, 5 June 2014

Happy Baby Karl Ell

Assalamualaikum...

Dah lama sangat tak jenguk blog..macamlah dah lama layan blog ni kan..kekeke

Alhamdulillah..hari ini tanggal 05 Jun 2014..Baby Karl Ell sudah berumur 2  bulan 1 minggu...time timbang 2 bulan hari tu berat dia dah 5.3kg..gedebab!!! tapi tak heran la sebab berat lahir 3.19kg.
Oit...Sapa Karl Ell ni??..hahaha..lupa nak 'habaq mai' sebenarnya saya dah selamat bersalin pada 28 Mac 2014 tepat jam 2.05am hari jumaat..of cos baby boy dan seperti yang telah dipilih..baby boy yang cute ni kami namakan MUHAMMAD KHAIRYL KARL ELL..umakaiii..nama panjang sedepa, belum lagi ditambah dengan nama ayahnya..hahaha..Muhammad tu saya dan ayah yang letak..Khairyl..si kak long.. Karl Ell tu plak..si kakak ngahnya yang letak..since baby berumur 3 bulan dalam perut dia dah letak nama tu walaupun time tu belum confirm lagi jantina baby.

Lahirkan Karl Ell macam satu trauma pada ibunya...huhuhu..air ketuban terlalu banyak sampai susah nak buka pintu. Nurse koyakkan kantung air ketuban ketika pintu rahim 5cm saja, bagi saya satu kesilapan sebab mungkin terlalu awal. Sepanjang bukaan 5cm awal sebelum dipecahkan..saya masih aktif dan setiap kali bukaan bertambah saya tidak terasa sakit walaupun banyak air dan lendir serta darah yang keluar...namun selepas kantung dipecahkan..Masya Allah..sakitnya hanya tuhan yang tahu. Bila kantung dah pecah confirmed contraction berlaku. Setiap 5 minit saya tahan sakit tapi bila check bukaan langsung tiada..masih 5cm..ketuban dipecahkan jam 8.30pm. bila contraction..automatik la menerankan walaupun tak nak..malangnya baby tak keluar pun, yang keluar cuma air ketuban...terus melimpah. Jam 10pm..check pintu rahim..bukaan cuma bertambah 1cm saja..Allah..Tuhan saja yang tahu betapa sakitnya. Badan sudah menggigil menahan sakit. Bersalin Kak Long dengan Kak Ngah saya tak merasa sakit sebegitu..malah langsung tidak merasa sakit belakang tapi kali ini..sakit belakang macam ada orang pukul. Time ni berharap sangat hubby ada dengan saya tapi saya pujuk hati sendiri..hubby tengah kak long dan kak ngah. So saya tahan juga sakit perit walaupun air mata mengalir dah..huhuu..paling2 saya peluk pemegang besi untuk redakan sikit sakit yang ditanggung. At last disebabkan sudah tidak tahan sakit dan bukaan terlalu lambat saya minta dengan Staff Nurse yang charge saya untuk tolong buat bukaan..tiada kalau dia tolong saya akan rasa sakit tapi saya tak kisah dah sebab tenaga semakin kurang. Badan sudah menggigil teruk, saya takut saya tiada tenaga untuk keluarkan baby nanti. Syukur alhamdulillah..setelah bukaan 10cm hanya 2 kali teran mybaby boy selamat lahir. Lega sangat walaupun semua anggota badan masih menggigil..gigi berlagaan..Allah. Bila nurse baby keluar terus saya minta air dari seorang lagi nurse...hahaha..mau recover tenaga yang hilang. 

Berehat sekejap sambil tenangkan diri yang masih menggigil...mau bangun masih belum bertenaga lagi..huhu.
Tak lama nurse datang hantar baby...dapat tengok baby..peluk dan cium...dalam hati terus tertanya..napa muka baby merah macam kena panggang..?? haha..jahatnya ibu..mungkin sebab sepanjang mengandung cuaca cukup panas lebih2 lagi duduk dalam rumah yang macam oven middle heat..mungkin itu juga yang menyebabkan air ketuban terlalu banyak untuk seimbangkan suhu dalam perut. Kesian baby Karl Ell.

Alhamdulillah..Baby Karl Ell seorang anak yang sangat senang dijaga dan tidak banyak kerana cuma tidak selesa tidur waktu malam. Karl Ell juga baby yang sangat cepat belajar. Sebulan 2 hari dia sudah bercakap dalam bahasa baby...aaaa....aooo..agaaa...haha..too cute. Terutama selepas mandi.. cakap pasal mandi..Karl Ell sangat suka mandi siap ble swimming sambil senyum2..hehe..good boy. Sebulan setengah leher dah kuat..cepatnya..!!! sekarang 2 bulan dia dah cuba untuk mencapai sesuatu..yang lucunya..mau hulur tangan tapi perut yang terangkak..kekekeke..saya tolong gelak sambil terus galakkan dia. 

Karl Ell anak yang sangat manja...mudah tersentuh..kalau dengar suara baby nangis diTV, dia pun sibuk la mau nangis juga. Sangat suka bercakap...kalau kita cakap dengan dia..dia akan pandang kita dengan penuh perhatian..macam faham je...tapi saya rasa dia faham..then dia akan menjawab kalau kita tanya but of cos la dalam bahasa dia..hihi. Pemarah juga dalam pada masa yang sama. kecik2 lagi sudah tonjolkan personalitinya..

Tak sabar tunggu dia meniarap..dan merangkak.then berjalan..mudah dah mau bawa pergi mana2..

Tak  sabar....!!


Karl Ell diapit oleh kakak2nya..Kiki dan Kimi


Like Jika Suka Ya..Dan Mohon Klik Tabung KKnk..TQ>
Comments
0 Comments

No comments:

Post a Comment